• عیب یابی خودروها

چرا بهتر است از آب رادیاتور استفاده کنیم؟

  • نگارش توسط اتوهاب
  • 2 شهریور 1402

نحوه کارکرد رادیاتور
همانطور که می‌دانید با شروع به کار موتور، خودرو به حرکت در می‌آید. پس موتور مدام باید در حال کار کردن باشد و همین موضوع به خصوص در سرعت‌های بالا باعث تولید گرمای زیادی می‌شود. این گرمای زیاد اگر کنترل نشود به تمامی قطعات خودرو آسیب می‌زند. بنابراین برای کنترل و کاهش دما نیاز به یک سیستم خنک‌کننده است. این سیستم خنک‌کننده همان رادیاتور است. حالا رادیاتور چطور موتور را خنک می‌کند؟ از طریق مایعی به نام آب رادیاتور. این مایع حرارت موتور را دریافت کرده و به سمت شبکه‌ای مشبک می‌فرستد. در این شبکه حرارت مایع دفع شده و به محیط منتقل می‌شود. مایع سرد شده دوباره به موتور برگشته و این چرخه تکرار می‌شود. اما چه آب رادیاتوری برای این کار مناسب است؟

استفاده از آب رادیاتوری مناسب است که در وهله اول خالص و بدون املاح باشد و دوم اینکه در تابستان جوش نیاورده و در زمستان یخ نزند. بنابراین هیچ‌گاه نباید از آب لوله‌کشی به جای آب رادیاتور استفاده کرد. چون آب معمولی به مرور زمان رسوب می‌کند و این رسوبات می‌تواند باعث گرفتگی و خوردگی لوله‌ها و در نهایت خراب شدن رادیاتور و موتور خودرو شوند. بنابراین باید از آب مخصوص رادیاتور یا آب مقطر استفاده کرد.

همچنین باید در کنار آب مقطر از ضد یخ نیز استفاده کنیم تا همانطور که گفتیم خودرو در تابستان جوش نیاورد و در زمستان نیز یخ نزند. از طرف دیگر ضد یخ به دلیل خاصیت ضد زنگی که دارد، باعث طولانی‌تر شدن عمر خودرو می‌شود. میزان ضد یخی که باید با آب مقطر مخلوط شود، روی ظرف ضد یخ نوشته شده است.

اگر در شرایطی دسترسی به آب رادیاتور نداشتید می‌توانید از آب مقطر استفاده کنید اما هیچ‌گاه از آب معمولی به جای آن استفاده نکنید. حتی اگر به آب مقطر هم دسترسی نداشتید، آب معمولی را چند بار بجوشانید و رسوبات ته‌نشین‌شده آن را جدا کرده و استفاده کنید. ولی در کل انجام این کار توصیه نمی‌شود.

آب رادیاتور از ۵۰ درصد آب مقطر و ۵۰ درصد مواد شیمیایی مانند اتیلن و پروپیلن گلیکول ساخته شده است و در رنگ‌های مختلفی به فروش می‌رسد. سبز، قرمز یا نارنجی. تفاوت این رنگ‌ها به این دلیل است که مواد شیمیایی افزوده شده در آن‌ها متفاوتند. هر کدام از این رنگ‌ها می‌توانند اطلاعاتی از قبیل دمای انجماد، توانایی مقابله با خوردگی، اینکه برای چه نوع موتوری مناسب است و … را در اختیار ما قرار دهند.

حتما هفته‌ای یک بار میزان آب رادیاتور را چک کنید و اگر نیاز بود به رادیاتور آب اضافه کنید. کم شدن آب رادیاتور می‌تواند موجب سوختن موتور و آسیب به پیستون‌ها شود.

موارد زیر می‌تواند دلایل کم شدن آب رادیاتور باشد:

۱. سوراخ شدن رادیاتور

۲. خرابی رادیاتور

۳. وجود نشتی در شلنگ رادیاتور

۴. نشتی بخاری خودرو

۵. هوا گرفتن رادیاتور

۶. جوش آوردن رادیاتور

۷. ایجاد رسوب در رادیاتور

۸. خرابی فن رادیاتور

۹. سوختن واشر سرسیلندر

۱۰. نشت آب از منبع انبساط

آب رادیاتور نانو
آب رادیاتور نانو نوعی از آب رادیاتور است که عملکرد آن با ضد یخ یا ضد جوش متفاوت است. در ضد جوش و ضد یخ‌ها نقطه ذوب یا جوش سیال داخل رادیاتور تغییر می‌کند و همین باعث می‌شود که آب رادیاتور در دمای کمتری منجمد و در دمای بیشتری جوش بیاید. اما در آب رادیاتور نانو، نانوذرات به دیواره داخلی رادیاتور می‌چسبند و همین باعث افزایش سطح داخلی رادیاتور شده و انتقال گرما از موتور بیشتر می‌شود. آب رادیاتور نانو باعث استهلاک کمتر موتور و کاهش مصرف سوخت می‌شود.