• دنیای خودروها

تفاوت فرمان برقی با فرمان هیدرولیک و معمولی چیست؟

  • نگارش توسط اتوهاب
  • 7 شهریور 1402

سیستم فرمان خودرو علاوه بر اینکه در آرامش و راحتی در رانندگی تاثیرگذار است، در ایمنی خودرو نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

سیستم فرمان معمولی یا مکانیکی

فرمان‌های مکانیکی ساختار بسیار ساده‌ای دارند. در این سیستم، غربیلک فرمان مستقیما به جعبه فرمان و چرخ‌ها متصل است و همین موضوع چرخاندن فرمان را در سرعت‌های پایین، وزن زیاد خودرو یا زمانی که باد لاستیک‌ها کم است، بسیار سخت می‌کند.

فرمان‌های مکانیکی مشکلات زیادی داشتند. سخت بودن پیچاندن فرمان و لغزش فرمان در سرعت‌های بالا تنها بخشی از این مشکلات است.

سیستم فرمان هیدرولیکی

مشکلاتی که در سیستم فرمان مکانیکی وجود داشت خودروسازان را بر آن داشت تا سیستم فرمان هیدرولیکی را اختراع کنند. این سیستم فرمان در سال ۱۹۲۶ توسط «فرانسیس دیویس»  ابداع شد.

در فرمان‌های هیدرولیکی برعکس فرمان مکانیکی، غربیلک فرمان به طور مستقیم به جعبه فرمان و چرخ‌ها متصل نیست و یک سیستم هیدرولیک وظیفه انتقال نیرو به آن‌ها را برعهده دارد. در واقع در این نوع فرمان، جریان مایعی که تحت فشار قرار دارد به حرکت فرمان کمک می‌کند.

کاهش نیروی دست راننده برای حرکت غربیلک، افزایش پایداری خودرو، کاهش لرزش و ارتعاشات فرمان، تعمیر آسان‌تر، کاهش حساسیت فرمان در سرعت‌های بالا و کنترل راحت‌تر آن از جمله مزایای جعبه فرمان هیدرولیکی است. اما اگر بخواهیم از معایب این نوع فرمان بگوییم می‌توانیم به مواردی مانند بالا بودن قیمت و هزینه بالای تعمیرات، افزایش مصرف سوخت به دلیل دوران مداوم پمپ، کاهش توازن موتور به علت استفاده پمپ از نیروی موتور، نیاز به گشتاور بیشتر برای فرمان دادن به خودرو در زمان خاموش بودن موتور، نیاز به چک کردن مداوم سطح مایع هیدرولیک و استهلاک بالا به دلیل فعال بودن مداوم پمپ بدون تاثیر در سرعت خودرو اشاره کرد.