• عیب یابی خودروها

مزایا و معایب سرویس‌های دوره‌ای

  • نگارش توسط اتوهاب
  • 4 شهریور 1402

فرقی نمی‌کند مالک چه خودرویی باشید؛ برای حفظ سلامت خودرو و تداوم بقای آن انجام سرویس‌های دوره‌ای واجب است. سرویس دوره‌ای درواقع به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که در فواصل زمانی مشخصی باید انجام دهید تا کارشناسان خودرو و مکانیک‌ها، قطعات مصرفی ماشینتان را بررسی کرده و در صورت لزوم اقدام به تعمیر یا تعویض آنها کنند. همان‌طور که می‌دانید، برخی از قطعات خودرو تعویضی هستند و باید هزارگاهی تعویض شوند اما برخی از قطعه‌های ماشین، باید در زمان‌های مشخصی بررسی و تنظیم یا تمیز شوند. در هر صورت، انجام سرویس دوره‌ای خودرو از مهم‌ترین اقداماتی است که مالکان خودرو باید به آن توجه کرده و برای حفظ سلامت ماشین و رانندگی ایمن به آن، در موعدهای مقرر آن را انجام دهند. چرا که در صورت انجام ندادن به موقع سرویس‌های دوره‌ای، عمر قطعات مصرفی به زودی به پایان رسیده و هزینه‌های زیادی را برای تعویض به مالک خودرو تحمیل می‌کند.

با این وجود برخلاف تصور عموم، سرویس دوره‌ای خودرو تنها محدود به تعویض روغن و فیلترهای ماشین نمی‌شود. چنانچه پیشتر هم اشاره شد، به تعویض و بررسی هرکدام از قطعات مصرفی خودرو در زمان مشخص آن، سرویس می‌گویند.
 

مزایا و معایب سرویس‌های دوره‌ای

سرویس دوره‌ای خودرو مزایای بسیار زیادی دارد. أساسا به دلیل همین مزایای آن هم، انجام آن برای صاحب خودرو واجب است. از جمله مزایای انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو عبارت است از :

  •     افزایش طول عمر خودرو
  •     بهبود عملکرد خودرو
  •     تضمین ایمنی خودرو و سرنشینان آن
  •     صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو در دراز مدت
  •     کاهش و بهینه شدن مصرف سوخت
  •     افزایش ارزش کلی خودرو
  •     کمک به محیط‌زیست و سلامت آن
  •     افزایش طول عمر موتور خودرو

با وجود همه مزایای سرویس دوره‌ای خودرو، این کار هم مانند همه کارهای دیگر ممکن است معایبی داشته باشد. تنها عیب انجام سرویس‌ دوره‌ای خودرو این است که برخی از موارد مندرج در چک‌لیست در عرض یک‌سال واقعا نیازی به سرویس پیدا نمی‌کنند و فقط هزینه بیشتری را روی دست‌ افزاد می‌گذارد. با این .جود، مزایای سرویس‌های دوره‌ای خودرو آن‌قدر زیاد است که به عیبش می‌چربد.

معرفی انواع سرویس‌های دوره‌ای خودرو

سرویس‌های دوره‌ای خودرو متناسب با نیاز به بررسی قطعات و بخش‌های مختلف ماشین به أنواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه آمده‌اند:

تعمیر و نگهداری منظم:

این شکل از سرویس دوره‌ای شامل تعویض روغن‌، لنت و فیلترهاست. این مورد درواقع یکی از اساسی‌ترین خدمات خودرو است که عموما مالکان خودرو به صورت منظم به انجام آن اقدام می‌کنند. این سرویس باید به ازای تقریبا هر ۵ هزار کیلومتر انجام شود. سرویسی که به نسبت بقیه سرویس‌های دوره‌ای خودرو ارزانتر است و تعمیرکار غلظت و کیفیت روغن موتور و همچنین کثیفی‌های فیلترهای خودرو را بررسی می‌کند تا در صورت نیاز تعویض شوند تا موتور خودرو عملکرد بالاتری داشته باشد.
سرویس‌های موقت یا میان‌دوره:

این نوع از سرویس‌های دوره‌ای خودرو هر ۶ ماه یک بار یا بعد از هر ۹ هزار کیلومتر انجام می‌شود. انجام سرویس موقت الزامی است؛ در این سرویس حدود ۳۵ قطعه اصلی خودرو از جمله ترمز ABS، تسمه تایم، تسمه فرمان، سلامت باتری، جایگاه فرمان، زمان تعویض لنت ترمز، سیستم سوخت‌رسانی و… مورد بررسی قرار می‌گیرند. این اجزاء برای عملکرد بهینه خودرو بسیار مهم هستند و چک کردن سلامت آنها، حدودا ۲ ساعت زمان خواهد برد. در حقیقت این موارد  در سرویس میان‌دوره، علاوه بر تعویض روغن و فیلتر و یا جایگزینی سایر مایعات خودرو، این قطعات هم بررسی می‌شوند.
 

سرویس کامل:

رانندگان لازم است که سالانه یا به ازای هر ۱۸ هزار کیلومتر استفاده از خودرو، سرویس کامل خودرو را انجام دهند. در سرویس کامل، موارد بسیار زیادی درمورد سلامت قطعات ماشین مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ در حقیقت در این سرویس همه چیز از روغن و سایر مایعات گرفته تا لاستیک، موتور، باتری، ترمز، فواصل تعویض تسمه‌تایم، سیستم خنک کننده خودرو، سیستم برقی ماشین، گیربکس و موتور، لاستیک و استارت ماشین بررسی می‌شوند. معمولا رانندگان کمتری سرویس کامل را انجام می‌دهند چرا که به نسبت بقیه سرویس‌ها هزینه بیشتری به رانندگان تحمیل می‌کند. با این وجود به صاحبان ماشین توصیه جدی می‌شود که سرویس کامل را سالانه انجام دهند تا عمر ماشین را افزایش داده و از عملکرد درست قطعات آن اطمینان پیدا کنند.
 

سرویس اصلی:

سرویس اصلی درواقع همان سرویس کامل ماشین است با این تفاوت که در آن، شمع خودرو و دیگر قطعاتی که احتمال استهلاک دارند، تعویض می‌شوند. انجام سرویس اصلی نه از سوی مالکان خودرو و نه حتی از سوی تعمیرگاه‌ها چندان رایج نیست.
 

سرویس نمایندگی:

سرویس نمایندگی در واقع خدماتی است که در نمایندگی‌های تولید کننده خودرو انجام می‌شود. در واقع هر تعمیرگاهی این خدمات را ارائه نمی‌کند و فقط نمایندگی‌های مجاز خودروی هر بند، چنین خدماتی را ارائه می‌کنند. درباره فواصل این سرویس، کارخانه سازنده خودرو تصمیم می‌گیرد و بازه زمانی یا مسافت تعیین‌شده آن در کتابچه راهنمای مالک نوشته شده است. سرویس نمایندگی  کامل‌ترین نوع سرویس و همچنین گرانترین آن محسوب می‌شود چرا که در آن تمام موارد موجود در چک لیست دفترچه راهنمای سرویس وسیله نقلیه را شامل می‌شود؛ از موتور و سیستم انتقال نیرو گرفته تا سیستم‌های الکتریکی، سیستم خنک کننده و اگزوز اتومبیل.

با وجود اینکه هر شکلی از سرویس در بازه زمانی مشخصی باید انجام شود و مالکان خودرو باید سالی یک بار سرویس کامل خودرو را انجام دهند اما هر چه سن خودرو بالاتر باشد یا در جاده‌های پر دست‌انداز رانندگی شود، بهتر است در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری سرویس‌های دوره‌ای انجام شوند. سن خودرو، مدل ماشین، نحوه استفاده از ماشین (جاده‌های پردست‌انداز، بزرگراه یا شهری) و مسافت طی شده از جمله مواردی است که می‌تواند باعث کاهش فاصله بین سرویس‌های دوره‌ای شود.